יום חמישי, 8 בינואר 2015

מה הקשר בין אבדן כושר עבודה לפרקינסון?

מחלת הפרקינסון היא מחלה שההתקדמות שלה היא הדרגתית.


לא אחת בוועדות הרפואיות עולה השאלה איך נקבעים אחוזי הנכות הרפואיים למי שתובע נכות על רקע המחלה, וכן איך פקיד התביעות קובע את אחוזי אי כושר במקרה של תביעת נכות כללית.

הכלל הוא ככל שהרעידות חזקות יותר כך אחוזי הנכות שניתנים לתובע יהיו גבוהים יותר.

בפרקינסון ניתנים אחוזי נכות לכל צד, ולכן חשוב מאוד תמיד לציין ולצרף מסמכים על המחלה לכל צד פגוע. לא אחת נתקלתי בוועדות במצבים בהם תובעים צירפו מסמכים על צד אחד מהם הם סובלים מפרקינסון, בעיקר הצד בו המחלה היא הקשה ביותר. התוצאה היא קבלת אחוזי נכות לא משמעותיים כאלו שלא משקפים את המחלה.

אם חולה כבר עבר את וועדות הנכות הכללית וקבעו לו אחוזי נכות רפואית על רקע המחלה, אין זה אומר כי יקבעו לו אחוזי אי כושר. במקרה זה חשוב מאוד להראות איך המחלה פוגעת בחיי היום, מקשה על התפקוד היום יומי.

הכללים של ביטוח לאומי לאי כושר הם בדיקת התפקוד בכל עבודה ולא כמו שחברות הביטוח קובעות אבדן כושר, כלומר: אם חולה היה מנהל בכיר והוא איבד את כושרו לעבוד בעבודת הניהול עקב המחלה, הכאבים, הרעידות ותופעות הלוואי של המחלה, ביטוח לאומי יבחן אם יכול לבצע את עבודות פשוטות. עבודות פשוטות כאלו מוגדרות כעבודות בשמירה בישיבה למשל. אם ביטוח לאומי יתרשם שהתובע יכול לבצע עבודות פשוטות הוא יקבע אחוזי נכות אי כושר חלקיים.

שאלה אחרת שעולה במחלה היא איך להגדיל את הסיכויים לקבל אבדן כושר עבודה בקרנות פנסיה או בחברת ביטוח?




כאן המבחנים הם שונים. חברת הביטוח וקרנות הפנסיה בוחנות את אי היכולת לעבוד לפי איבוד היכולת להשתכר בכל עיסוק סביר בהתאם לניסיון ולהשכלה. כאן אם היה מדובר בחולה שהיה מנהל תפעול בכיר, ויש לו ניסיון רב שנים בתחום, חברת הביטוח תצטרך לבחון האם לאור הבעיות של המחלה, הוא יכול לחזור לאותה עבודה או לעבודה דומה.

לסיכום- יש לשים לב תמיד כי המבחנים בביטוח לאומי הם מבחנים מחמירים מחברת הביטוח במקרה של אבדן כושר עבודה.

במחלת הפרקינסון חשוב מאוד להראות את הקשיים התפקודיים של המחלה, את הרעדות ואת משך המחלה ומצב התקדמותה.

כל פרמטרים אלו משפיעים על כושר השתכרות ועל האחוזים שייקבעו לחולה.


פייפר את כהן, משרד עורכי דין
רח' היצירה 5 רעננה
טל': 077-5180500



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה