יום שני, 26 באוגוסט 2013

ביטוח לאומי - תביעות נכות כללית- מידע, טיפים ונתונים סטיטסטיים

קצבת נכות כללית מידע על התהליך וטיפים –

בשנת 2012 הוגשו 34,954 תביעות לנכות כללית ורק 10,547 תביעות אושרו - נתון המהווה 30% בלבד מכלל התביעות שהוגשו.

במקביל הוגשו בשנה החולפת 29,893 תביעות חוזרות לנכות כללית ומתוכם אישר המל"ל רק 7,772 תביעות המהווה 26% בלבד מהתביעות.

משמעות: כ- 70% מהאנשים שתובעים קצבת נכות נדחים מידי שנה. קצבת נכות כללית נועדה לסייע לציבור מבוטחים שמתקשה לעבוד במשרה מלאה עקב בעיות רפואיות.

לרוב מדובר באוכלוסייה עם מצוקה כלכלית אשר יכולתם הכלכלית נפגעה עקב בעיות רפואיות.
מצב זה גורם להם ללחץ כלכלי, עצבנות יתר, דאגות, חוסר מנוחה וחוסר שינה, דכאון ותופעות נוספות. פעמים רבות קצבה היא אוויר לנשימה עבור משפחה אשר פרנסתה פחתה עקב בעיות רפואיות של העובד.

דחיית התביעה לנכות כללית גורמת הן למבוטח והן למשפחתו התלויה בהכנסותיו לייאוש גדול.

תביעה לנכות כללית מורכבת ממספר שלבים :

בשלב הראשון על המבוטח להגיש תביעה (על גבי טופס בל 7801) ולצרף אליה מסמכים רפואיים המעידים על הבעיות הרפואיות של מגיש הקצבה. ניתן להוריד את הטופס באתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי או לגשת לסניף ליד מקום המגורים ולקחת את הטופס.

בשלב השני המבוטח יוזמן לוועדות רפואיות בהן יבדקו הרופאים את הבעיות הרפואיות שמוזכרות בטופס התביעה וייתנו עבור כל בעיה שאישרו אחוזי נכות לפי ספר הנכויות.

בשלב השלישי אם הרופאים קבעו למבוטח אחוזי נכות רפואית מעל 60% או 40% אבל אחת הבעיות הרפואיות היא בת 25% נכות, אז יזמינו את המבוטח לעובד שיקום - עובד סוציאלי אשר בודק איך הבעיות הרפואיות המאושרות משפיעות על יכולתו של המבוטח לעבוד.

אם עובד השיקום קובע כי העובד איבד 50% מהיכולת לעבוד אזי הוא ימליץ לפקיד התביעות לאשר את תביעת המבוטח.

כלומר, כדי לקבל קצבת נכות כללית המבוטח צריך לעמוד בשני פרמטרים:
(1) רופאי המל"ל קבעו שעקב הבעיות הרפואיות מהן סובל המבוטח יש לו 60% נכות רפואית (או 40% אבל אחת הבעיות שווה 25%).
(2) עובד שיקום קבע כי עקב הבעיות האלו המבוטח איבד לפחות 50% מהיכולת לעבוד. בשלב הרביעי התיק עובר לפקיד תביעות לאישור המלצות עובד שיקום ולקביעת סכום הקצבה שתשולם למבוטח.

אם מבוטח קיבל 100% נכות משמעות הדבר שהוא יקבל חוץ מקצבה חודשית הטבות נוספות: הפחתת תשלום ארנונה, עזרה בתשלום שכ"ד, הקלה בתשלום חשמל, טלפון ומים, השתתפות בתשלומים לרופאים מומחים, שיקום מקצועי ועוד.

כל ההטבות האלו נועדו לסייע למבוטח ומשפחתו בהוצאות החודשיות.

טיפים:
(1) להגשת התביעה יש תנאי מקדמי - המבוטח איבד לפחות 50% מהיכולת לעבוד עקב בעיות רפואיות. אם היכולת שלכם לעבוד לא נפגעה בצורה משמעותית עקב הבעיות הרפואיות אל תגישו תביעה חבל שהיא תדחה.
(2) אולם, אם אתם מרווחים רק 25% מהשכר הממוצע במשק עקב הבעיות הרפואיות אתם יכולים להגיש תביעה.
(3) השלבים המתוארים הם למצב של נכות קבועה. אם הרופאים קבעו נכות זמנית בלבד המבוטח בדרך כלל לא יעבור לעובד שיקום אלא ישר לאישור של פקיד תביעות ולחישוב קצבה.
(4) לפני הגשת התביעה בדקו היטב את טפסי התביעה והמסמכים הנדרשים - אי מילוי נכון של הטפסים ואי צירוף מסמכים עלול להוביל לדחיית תביעה.
(5) אם אתם לא בטוחים שמילאתם את הטפסים נכון תשאלו או תעברו על הטופס עם נציג של המוסד לביטוח לאומי לפני הגשת התביעה בסניף.
(6) בדקו כי צירפתם לתביעה מסמכים המעידים על בעיות רפואיות. כל בעיה שרשמתם בטופס התביעה ואין לכם מסמכים רפואיים המעידים על בעיה זו לא תיבדק על ידי רופאי המל"ל.
(7) לקראת הוועדה - מומלץ לרכז את כל הטענות שאתם רוצים להעלות בוועדות. הזמן בוועדה לפעמים קצר וצריך להעלות את כל הטענות שיש לכם בפני הרופאים.
(8) אם התביעה נדחתה אל תוותרו, קחו את התיק הרפואי שלכם עם ההחלטה של המוסד לביטוח לאומי ולכו להתייעץ עם בעל מקצוע טוב ובדקו האם יש לכם סיכויים לערער. חלק גדול מאוד מההחלטות מתהפך בעררים.
(9) כל מבוטח אשר נקבעו לו מעל 20% נכות רפואית לצמיתות יכול להיות זכאי לסל שיקום נרחב אשר יכול להעניק לו סיוע במימון לימודים / מקצוע, קצבת מחייה עד לסיום הלימודים והטבות נוספות אשר ניתן לקבל עליהם מידע באגף השיקום של המל"ל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה